WG 33 – Incarcerated work and education

Coordinators: Dr. Fernando Selmar Rocha Fidalgo (UFMG), Dra. Karol Oliveira de Amorim Silva (ONASP/UFMG), Dra. Yara Elizabeth Alves (UFMG), Ma. Fabiana María Böhm Carrer (Universidade Nacional de Cuyo – Argentina), Ma. Danielle Fernandes Viana (UFMG), Me. Renan Luiz Senra Barbosa (ONASP/UFMG), Ma. Uyara de Salles Gomide.

Based on a structure of racial, social and economic prejudice, the prisional system has historically been directed towards black and poorest people. But, beyond the discussion on the issue of penal selectivity itself, it is important to look at the phenomenon of criminalization and the forms of punishment as historical-social productions, comprehended from the relationship between the mode of social production and the criminal system. The forms of social control in capitalist society are subordinated by the economic interest, which uses the punitive system to defend a division of classes, the private property and labor exploitation, in short, everything that is necessary for the maintenance of the unevenly established social relations. This WG aims to contribute with the promotion of discussions and publication of researches that address this issue and the shortages outlined, focusing on work and education in the prison system, both for people deprived of liberty and for the workers involved in these activities. It proposes reflections based on the educational principle of work, that is, the affirmation of its formative specificity, humanizing action, the development of human potential and its permanent production and reproduction of material life. For these reflections, it is proposed to work in this WG with the following categories: work and education in the prison system; penal selectivity; mass incarceration of the black population; punitive system; education of youth and adults in the prison system; incarceration of women; women in the prison system; maternity in prison; LGBTQIA + population in the prison system, careers, identity, professionalization and training of professionals in the prison system.

Professor Dr. Fernando Selmar Rocha Fidalgo
Professor Titular do Departamento de Administração Escolar (DAE/FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestre em Educação pela UFMG e Pedagogo pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Vice-coordenador do Grupo de Pesquisa Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP), Coordenou o Programa de Capacitação dos Servidores do Sistema Prisional (CASSP) e o Núcleo de Pesquisas em Educação a Distância (CAED-UFMG).
Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/4999497203716488

Dra. Karol Oliveira de Amorim Silva
Doutora e Mestra em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG. Pedagoga (FaE/UFMG). Especialista em Criminalidade e Segurança Pública (CRISP/FAFICH/UFMG). Analista Executivo de Defesa Social na Secretaria de Estado de Justiça e Segurança Pública de Minas Gerais, atuando como Pedagoga no Núcleo de Ensino e Profissionalização na Penitenciária José Maria Alkmim (Ribeirão das Neves/MG). Pesquisadora do Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP/ UFMG).
Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/2097311928177416

Dra. Yara Elizabeth Alves
Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pedagoga pela Faculdade de Educação (FaE) da UFMG. Pesquisadora do Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP). Editora da Revista Trabalho & Educação, periódico quadrimestral publicado pelo Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE).
Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/2444333648214589

Professora Ma. Fabiana María Böhm Carrer
Professora na Faculdade de Ciências Políticas e Sociais da Universidade Nacional de Cuyo (UNCuyo) e na Faculdade de Psicologia na Universidade de Aconcagua. Possui licenciatura em Sociologia pela Faculdade de Ciências Políticas e Sociais pela Universidade Nacional de Cuyo (UNCuyo). Mestre em Criminologia na Faculdade de Psicologia pela Universidade de Aconcagua. Membro do Observatório da Infância, Adolescência e Família na Universidade de Aconcagua.

Ma. Danielle Fernandes Viana
Possui graduação em Química pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e mestrado em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG). Atualmente é pesquisadora da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Servidora efetiva da Secretaria de Estado de Educação (SEE) e ocupa o cargo de Coordenadora de Certificação Ocupacional na Escola de Formação e Desenvolvimento Profissional de Educadores. Tem experiência na Educação, com ênfase em Educação de Adultos e Educação no Sistema Prisional, Formação Continuada de Educadores e Currículo.
Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/1649034179706098

Me. Renan Luiz Senra Barbosa
Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Psicólogo clínico graduado e licenciado em Psicologia pela Pontificia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MG). Especialista em Administração de Recursos Humanos (UNA-BH). Pedagogo pela Faculdade FACON MG. Pesquisador do Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP).
Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/9266609196929880

Ma. Uyara de Salles Gomide
Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Mestra em Economia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG). É membro da Comissão Editorial da Revista Trabalho & Educação, periódico quadrimestral publicado pelo Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE). Pesquisadora do Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP/ UFMG).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1770641778683898